Augustus

Omschrijving van de tool:

Deze maand gaan we kijken hoe je de overdracht met je duo eenvoudig zou kunnen doen.

Als jij met een duo-collega werk, dan weet je hoe belangrijk het is om een goede overdracht te krijgen.

Maar er is zoveel te vertellen over de dagen waarin je gewerkt hebt. Hoe zorg je dat je alle belangrijke dingen verteld, zonder dingen te vergeten, maar ook zonder dat het een onoverzichtelijk boekwerk is?

Op veel scholen wordt inmiddels gewerkt met Office 365 of met Google for Education.
Met beide programma’s kun je eenvoudig aan de slag..

Office 365

Als je met Office 365 werkt, gebruik je in ieder geval de mailmogelijkheden. Maar Office 365 biedt nog zoveel meer.
Er zijn een paar mogelijkheden binnen Office 365 om de overdracht op een eenvoudige manier te kunnen doen.

Gedeeld Word-docment

Je kunt bijvoorbeeld een gedeeld Word-document maken.
Eén van de 2 maakt in de online omgeving van Office 365 een Word document aan. Je gaat naar de online omgeving via https://www.office.com. Log in met je mailaccount.

Na inloggen kom je op het Digiplein. Dit is het dashboard waar je al je online Office 365 apps vindt. Het kan zijn dat jij andere apps ziet dan in de afbeelding. Dit ligt aan welke apps door jullie beheerder open zijn gezet.

Klik nu op het icoontje van OneDrive.
OneDrive is een map waarin je je persoonlijke documenten opslaat. Door op het pijltje bovenaan te klikken naast nieuw, kun je nu een nieuw Word document openen.

In dit document kun je nu je overdracht schrijven. Heb je je document klaar? Klik dan bovenaan op delen en vul daar het mailadres van je collega in. Als je op verzenden klikt, ontvangt je collega een bericht in haar mail. Door het vanuit daar te openen, kunnen jullie nu samen in dit document werken. Dat kan zelfs gelijktijdig!

Bij degene die het document maakt, blijft het gewoon staat in de OneDrive. Het blijft jouw document, jij bent de eigenaar.
Bij de ontvangende collega komt het document ook in OneDrive te staan, maar dan onder het kopje Gedeeld.


OneNote

OneNote is een soort notitieblok in Office 365. Het fijne is dat je daarin meerdere secties kunt maken en per sectie meerdere pagina’s. Ook een OneNote kun je, net als een Word-document delen.
Het geeft je net iets meer mogelijkheden om je overdrachten per week te maken, terwijl je ze wel allemaal bij elkaar in één document hebt.
Daarnaast biedt OneNote je heel veel extra’s: je kunt er in tekenen, je kunt eenvoudig een document toevoegen waar je naar wilt verwijzen. Het gaat te ver om dat hier allemaal nu te vertellen…. (kom ik vast een keer op terug in een ander artikel!).

OneNote open je op dezelfde manier vanuit je dashboard in Office 365 online en je kunt het ook op dezelfde manier met elkaar delen.

Het nadeel dat je elkaar een berichtje moet sturen blijft, maar in OneNote kun je je overdracht wel goed structureren.
Wat mij betreft een net iets mooiere oplossing!


Teams

Door met Teams te werken combineer je alle voordelen van de vorige twee opties. Daarnaast kun je heel eenvoudig met elkaar chatten via het programma.
Klik via het Dashboard op Teams en maak een nieuw team. Kies voor een PLC (een Professional Learning Community). Zorg dat je beiden lid bent van het team (je kunt beiden eigenaar zijn, maar dat hoeft niet persé).

In het Team heb je nu verschillende mogelijkheden. Standaard zijn er 3 tabbladen:
– Gesprekken (hierin kun je elkaar eenvoudig berichtjes sturen, waar je een melding van krijgt)
– Bestanden (hier vind je al je documenten die je binnen het team maakt of upload)
– PLC Notebook: een OneNote die je gezamenlijk kunt gebruiken.

Binnen Teams kun je dus zowel je overdracht doen op de manier die bij jullie past, maar ook eenvoudig elkaar een berichtje sturen, je kunt met elkaar chatten, je kunt zelfs een videovergadering houden. Daarnaast kun je ook de bestanden die je gezamenlijk gebruikt opslaan.

Veel mogelijkheden dus!