Infrastructuur

Infrastructuur

De beschikbaarheid en kwaliteit van hardware, netwerken en connectiviteit binnen het onderwijs van de instelling. Daarbij gaat het onder andere om digitale schoolborden, pc's, laptops en tablets, vaste en draadloze netwerkverbindingen, internetverbindingen, servers en clouddiensten.

Stap 1: Breng de huidige situatie in kaart

Ook voor de Infrastructuur ga je de huidige situatie in kaart brengen. Maak een overzicht met:


  • Het aantal digiborden, soort digiborden en jaar van aankoop. Geef eventueel aan waar welk bord hangt. Handig is om ook uit te zoeken na hoeveel jaar een digibord vervangen mag worden en in welk jaar dat gepland zou moeten worden.
  • Het aantal vaste computers in de school. Merk en type, jaar van aankoop en de plek waar ze staan is ook hier handig. Ook de afschrijvingstermijn is belangrijk.
  • Eventuele tablets of laptops, de zogenaamde mobiele devices. Ook hier weer merk en type, jaar van aankoop en afschrijvingstermijn.

Breng in kaart wat voor een soort netwerkverbinding jullie hebben. Wie is de internetprovider, hoeveel wifi punten hangen er?

Schrijf hierbij ook iets op over het beheer en het onderhoud van het netwerk. Je kunt hier ook de voor- en nadelen aangeven van het huidige beheer.

Stap 2: Ontdek/ maak en beschrijf jullie visie op ICT in het onderwijs op papier

Naar aanleiding van de visie kijken we naar de Infrastructuur.

  • Welke devices zijn er nodig om de visie in praktijk te kunnen brengen?
  • Wat betekent dat voor het netwerk (in het nieuwe gebouw)? Aan welke eisen moet dit voldoen? (denk aan: wifi/ vaste netwerkpunten, netwerkprovider, internetabonnement, maar ook stopcontacten en werkplekken).

Hulpmiddelen bij stap 2: